Opus 12 – egy darabokra szedett orgona újjáéledése

Ha egy mondatban szeretnénk összefoglalni: ezúttal igen nehéz feladatra vállalkoztunk! Nem panaszkodni szeretnénk, de sokat kellett küzdenünk, amíg a kész orgona összeállt és megszólalt.

Ugyanakkor a feladat szép is,  tetszett a gondolat elejétől fogva, ugyanis a hangszer eredetileg Szeged környékéről, egy baptista imaházból származott, hosszas hányódást követően került hozzánk, és most "katolizált", egy katolikus templomba kerül vissza, ismét Szeged közeli településre.

Opus 12A nehézséget pedig az jelentette, hogy a játszóasztalt darabokra szétszedték, összevissza tárolták. Ez egy Dr.Böhm analóg orgona volt, vékony furnérlemezekkel borított durva farost lapokból épített, ragasztással és néhány stifttel megerősített ház. A korpuszt azután lapokra szétszerelték, minden elemét külön-külön lebontották, ahol nem engedett a ragasztás, ott törték, amelyik lap sarkára esett, ott repedt, horpadt, szétnyílt. A tárolás közben a furnérozás felpattogzott, letöredezett, elmállott, a lapok össze-vissza karistolódtak. A manuálokra is több súlyos dolgot rápakolhattak tárolás közben, mert úgy álltak a billentyűk, mint egy öregasszony fogsora. A tartó keret csavarjai sem voltak meg, de ez már apróság a többihez képest.

Opus 12No de elég a panaszkodásból! Bíztunk benne, hogy elbánunk a nehézségekkel! Összeállítottuk a lapokat, hogy lássuk, minden része megvan-e, és melyik deszka hova tartozik. A szokásos pakni-készítés nem maradhatott el, a manuálok végén levő lapok nem kerültek elő. Az átlagos luc mellett ezúttal nagyon szép vörösfenyő volt az alapanyag. A manuálok fém tartókerete igen masszív (és az orgona emelgetésénél megtapasztaltuk, hogy nagyon súlyos is!!!), de alakja fura kivágásokat tett szükségessé. Már a nyersfa lapokkal is sokkal szebb a játszóasztal, de a többrétegű pácolás után lett igazán szép az anyag. Kedvencünk a mahagóni sötét vöröses-barnája, amely gyönyörűen kihozza a fa erezetét. Ez az árnyalat méltóságot és tiszteletet parancsoló kinézetet ad az egész játszóasztalnak.

Opus 12Itt kell elmesélnünk, hogy pácot nemigen lehet kapni a nagy barkácsáruházakban, ha kérdezzük, mindig úgy néznek ránk, mintha valami nagyon illetlen dolgot szeretnénk. Használjunk lazúrt! így hangzik a válasz. No de mi nem kerítéslécet vagy ólajtót készítünk!!! Szerencsére megtaláltuk már a jó beszerzési forrásokat, ahol többféle színből válogathatunk jó minőségű pácot. Így aztán a többszöri gondos lekenés meghozta a kívánt eredményt. A végén a lakkozás teszi fel a koronát a famunkára – viszont itt is megállapítottuk, hogy nagyon nem mindegy a lakk minősége; még az azonos márkán belül is eltérő fedésű és csillogású lakkokat sikerült kifognunk.

Opus 12Összeállítás közben egyre több fa alkatrészről derült ki, hogy cserélni, illetve javítani kell. Ha legyalultuk a töredezett furnérozást, alóla előtűnt a durva farost lemez, amely – mondanunk se kell – pácolva csak még csúnyább lett volna. Ezért a manuálok alatti takaróléceken, és a regiszterkapcsolók pultján csakúgy, mint a felső tartólap elején vékony falemezekkel pótoltuk a hiányokat. Ezek mindegyike gondos méretezést, pontos illesztést, gyalulást és csiszolást igényelt. A korpuszt a ragasztás mellett, illetve helyett inkább rejtett tartók segítségével csavaroztuk össze, így stabilabb és tartósabb kötéseket tudtunk elérni. A játszóasztalt várhatóan csigalépcsőn kell felvinni a kórusra, illetve elképzelhető, hogy köteleken felhúzni, ez a szállítás mellett a másik nagy igénybevétel lesz a játszóasztal számára, mire végső helyére kerül.

Opus 12A fentiekhez képest a billentyűzet felújítása szinte gyerekjáték volt. A rugózást ki kellett egyenlíteni, a kiálló billentyűket helyükre igazítani. Az elkorrodált érintkezők tisztítása volt a legnagyobb probléma, szerencsére ezek öntisztuló anyagból készültek, így a rendszeres gyakorlás segíti, hogy pontosak maradjanak a kontaktok. Mi is hosszasan skáláztunk fel-alá, hogy javítsuk az érintkezést. Meg kell említeni, hogy az elektronikánk nagy impedanciás, ami azt jelenti, hogy kevéssé érzékeny a kapcsolóérintkezők szokásos hibáira, korróziójára.

Opus 12A régi analóg elektronika maradékainak eltávolítása, a szalagkábelek felszerelése, elhelyezése, csatlakoztatása már rutinmunka. Ebbe a hangszerbe nem került erősítő, mert a templom saját, erre a célra dedikált hangrendszerébe kerül be. A templom akusztikája meglehetősen összetett, több boltívre osztott a mennyezete, így mindenképp szükséges is a külön hangrendszer, és várhatóan több próbálkozás után alakulhat majd ki az optimális hangzás. Ez is egyik előny, amely a számítógépes-digitális orgona mellett szól: itt mód van kísérletezni, a hangfalakat feljebb-lejjebb, széjjel-összébb, különböző irányokba és pozíciókba fordítva elhelyezni, átrendezni, egymáshoz képesti arányaikat is módosítani, a gyakorlat során kialakítani és folyamatosan megközelíteni az adottságokhoz optimálisan illeszkedő hangzást.

A pedálművet a megrendelő hozta, egy régi pneumatikus orgonából kivett, és valamikor elektromosra alakított billentyűzetet kaptunk. Mi „csak” a kábelezést és az orgonához adaptálást végeztük el.

Bekerült a helyére a számítógép. Három manuálos nagy orgonáról lévén szó 3GHz-es Dual Core processzor és SSD háttértár. Ez utóbbi villámgyors orgonaindulást tesz lehetővé, nincs mozgó alkatrésze, így az elromlásától sem kell tartani, valamint a téli hideg templomban is elindul. A játszóasztalon rengeteg, 68 regiszterkapcsoló volt eredetileg, a gyártó által feliratozva. A hangminta (Burea church) adaptálásakor igyekeztünk ehhez igazodni, minden kapcsolóra a neki megfelelő sípsort állítottuk be. A megrendelő kántor úrnak megmutattuk, hogyan tudja módosítani az összerendelést, így kedvére alakíthatja a diszpozíciót. A redőnytalp is néhány mozdulattal áttehető hengerpedállá. Amikor a hangszer megszólalt egy hamarjában összerakott erősítővel, mindannyian nagy örömmel próbálgattuk!

...És a végén felhangzott a szokásos mondat: ez már annyira tetszik, hogy nem is adjuk oda!!!

 

Az alábbi képeken a szerelés és az orgona műhelybeli végső állapota látszik.

Opus 12 Opus 12 Opus 12 Opus 12 paknik-oldalrol[1] Opus 12 reg-bekotes[1] Opus 12 Opus 12 Opus 12 Opus 12 Opus 12

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.