“Hibrid” orgonák

Szinte már jelszó-szerű a mondás: „az igazi orgona sípos orgona”. Van ebben sok igazság! A pompázatos homlokzat látványa magasztos és szemet gyönyörködtető (ámbár a prospektben álló sípok nemegyszer néma díszek). Az összetett szerkezet lenyűgöző, a mérnöki elme csodája, minden bizonnyal a legbonyolultabb hangszer, amelyet az ember valaha is alkotott. Ennek megfelelően ugyan sok lehet a meghibásodás is, de ezt a kényelmetlenséget vállalja a muzsikus a cél érdekében!

Legfőbb pedig a hangzás! A monumentális dübörgés, amelyet a mellkasunkban érzünk, a fényes csilingelés lenyűgöző, de egy gyors váltás, és máris lágy könyörgés hallatszik, elhaló sóhaj, egy égbe törő halk futam, éteri dallam. Az orgona legmeghatározóbb jellemzője, kifejezőerejének bázisa a hangszínek sokfélesége, szinte végtelen kavalkádja! Éppen ettől a hangszerek királynője, a legpompázatosabb, legsokoldalúbb zeneszerszám.

Ezért tehát az orgona egyik legfontosabb jellemzője a regiszterek száma, a hangszínek variálhatósága. Bizonyára túlzásba is esnek néhány (főleg amerikai) nagyorgonánál, ahol kétszáznál is több regisztert építenek be. Ennyi sípsor között már egészen biztosan vannak ismétlődések, hangzásra (szinte) teljesen azonos regiszterek. Ám egy kisebb orgonánál az előadóművész a hangszer korlátaiba ütközhet bele: nincs lágy vonós hangzás, nem eléggé csilingelő a szóló, gyenge a nyelvkar, túl halk vagy éppen túl hangos az egyetlen 16’-as pedálregiszter, stb.

Alapszabály, hogy a helyhez kell tervezni az orgonát. Egy katedrálist nem tud betölteni a tízregiszteres kisorgona, csak szánalmas cincogás lesz a hangja. A kis falusi templomba viszont nem célszerű négymanuálos nagyorgonát építeni, mert lerepül a tető és megsüketülnek a jelenlévők.

Bár léteznek néhány regiszteres miniorgonák, a szakirodalom általában nem tartja helyesnek a 10-15 regiszternél kisebb orgonák építését. És ennél a méretnél még nagyon erőteljesen jelentkeznek az előbb említett korlátok: fájóan hiányzó sípsorok.

Mit lehet azonban tenni? Az anyagi nehézségek sokszor jelentősek: egy-egy kívánatos sípsor néha annyiba kerül, mint egy komplett hangszer, ilyenek például a 32’-as pedálregiszterek, sok soros mixtúrák, nyelvkarok stb. De tegyük fel, hogy a pénz megvan, attól a hely még mindig kevés lehet, a karzat alacsony, a sípház szűkös. Azután, ha helyet is találunk, a fújtató nem ad elég levegőt: egy bő pedálsor akár külön fúvót és kiegyenlítő tartályt is igényelhet. Jó lenne nagyobb orgonát építeni, de a lehetőségek korlátozottak.

Az utóbbi években nagy fejlődésen ment keresztül a digitális, főleg a szoftveres orgonahangzás. A kommersz, kereskedelmi számítógépek sebessége és memóriakapacitása olyan jó minőségű hangfelvételek készítését és visszajátszását teszik lehetővé, ami néhány éve még elképzelhetetlen volt. Míg korábban az analóg és digitális orgonák hangja is érezhetően művi, mesterséges volt, a Virtuális Sípos Orgona program segítségével élethűen adható vissza a sípok valódi hangja. Ráadásul a szoftveres hangkeltésnek számos előnye is van: nem hangolódik el, viszont precízen állítható a hangmagasság, a hangerő, a hangszín. Ezen felül a digitális sípoknak nincs nagy helyigénye (csak memória és tárhely), nem használ szelet a fújtatóból, és nincs anyagköltsége sem, ezért az ár nem függ össze a sípmérettel.

Ötvözzük hát a sípos és a szoftveres orgona előnyeit! Készítsünk egy olyan hangszert, mely a szükséges számban tartalmaz sípokat, és azután a túl drága, nagy helyet foglaló regisztereket valósítsuk meg digitálisan. A hagyományos játszóművön felül (sípház, fúvómű, játszóasztal, redőnyszekrény stb.) egy jól méretezett hangrendszerre, valamint egy számítógépre van szükség, és máris jelentősen nőhet az orgona regisztereinek száma, kis helyen kialakítható egy esztétikus sípház és igényes hangzáskép.

Meglevő orgona is továbbfejleszthető ily módon. A bővítéshez nincs szükség a sípház jelentős átalakítására, újabb szélládák beépítésére. Akár mechanikus vagy pneumatikus traktúra is kiegészíthető a szoftveres sípsorok kezeléséhez szükséges érzékelőkkel.

A fejlesztés ily módon nem elérhetetlen vágyálom többé, a hagyományos orgona szépségének megőrzésével, a modern technika lehetőségeinek felhasználásával, a korábbiaknál jóval kedvezőbb áron lehet új orgonát építeni, vagy a meglévőt bővíteni.

 

Referenciáink:

One Comment

  1. Belátom, mindez szép, jó és praktikus.
    Kérdés számomra csupán az, a 32 lábas szubkontra regisztereket milyen elektromos eszköz (mélynyomó???) szólaltatja meg, és az rendelkezik-e síphoz hasonló hangnyomással?

    Kösz a választ!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.